6 Redenen om vaker de fiets te pakken

Zodra je jouw rijbewijs hebt laat je de fiets al snel staan. Zelfs als we naar de sportschool gaan! Ondanks dat we weten dat fietsen beter is. Maar er zijn zeker 6 redenen om vaker de fiets te pakken .
Zeker weten dat we nu vaker gaan fietsen.

1. JE VERBRANDT ER VEEL CALORIEËN MEE

Vergeet de hometrainer; ook als je op je gewone fiets stapt, verbrandt je veel calorieën. Sterker nog, een half uurtje fietsen per dag zorgt voor een flinke dosis extra calorieverbranding. Wil jij je fiets momentje pittiger maken? Fiets dan bijvoorbeeld 30 seconden zo snel mogelijk en daarna 15 seconden een rustiger tempo. Dit zorgt voor een hogere verbranding en betere conditie. (En je bent sneller op de plek waar je moet zijn.)

2. HET IS GOED VOOR JE HART

Fietsen zorgt voor een betere bloeddoorstroming waardoor afvalstoffen beter worden afgevoerd. Bovendien zorg je door een half uurtje fietsen per dag voor een verminderde kans op diabetes en hart- en vaatziektes.

3. JE KRIJGT ER EEN STRAKKER LICHAAM DOOR

Je krijgt je niet alleen stevigere benen en billen door het fietsen ook je core versterk je. Door de coördinatie met je stuurwiel moet je ook je bovenlichaam in balans houden. Dus mocht je een keer op een kronkelige weg fietsen, onthoud: je traint er je core mee. Voor meer effect op je core én triceps zorg je ervoor dat je ongeveer de helft van je fietstocht boven je zadel hangt. Dit maakt het moeilijker om balans te houden.

4. FIETSEN GEEFT JE ENERGIE

Bang dat je uitgeput raakt als je fietst? Niet nodig; uit een wetenschappelijk artikel van Psychotherapy and Psychosomatics blijkt dat je energie level met twintig procent omhoog schiet als je fietst. Des te meer reden om de pedalen extra hard in te trappen als je onderweg naar je werk bent.

5.VERMINDERT STRESS

Elke matige tot gemiddelde vorm van lichaamsbeweging zorgt ervoor dat er endorfine vrijkomt in je hersenen. Dit hormoon is verantwoordelijk voor vermindering van stress en een happy feeling. Ook een rondje fietsen in een park kan dus een rustgevend effect op je hebben.

6. JE ADEMT MINDER VERONTREINIGENDE LUCHT IN DAN ANDERE WEGGEBRUIKERS

Je zou denken dat je meer verontreinigende lucht inademt dan je medeweggebruikers, omdat je niet in een overdekte ruimte zit. Uit een onderzoek van het Imperial College in Londen blijkt dat fietsers 8000 vervuilde deeltjes per kubieke centimeter binnenkrijgen. Dat lijkt veel, maar is vele malen minder dat de vervuilde deeltjes die buspassagiers binnenkrijgen: 100.000 per kubieke centimeter. Volgens de onderzoekers heeft dit te maken met het feit dat je je als fietser aan de zijkant van de weg bevindt. Hierdoor krijg je niet zo snel de stofdeeltjes van uitlaatgassen binnen.