Tips voor je weerstand!

Aan je weerstad werken is altijd belangrijk, maar is deze periode is het goed om je weerstand extra aandacht te geven. Eerst leggen we uit wat weerstand nu precies is en het hoe het werkt.

 

 

 

 

Wat is weerstand?

De weerstand is eigenlijk een naam voor het immuunsysteem. Het immuunsysteem is op zijn beurt een verzamelnaam voor lichaamseigen barrières, organen, moleculen en antistoffen die je beschermen tegen ongewenste indringers. Denk hierbij aan schimmels, parasieten, bacteriën en virussen. Het lichaam wordt bijvoorbeeld zo’n zeven keer per dag aangevallen door een virus. Dat gaat bijna altijd goed en dat heb je voornamelijk aan het immuunsysteem te danken.

Barrières en microbiota

We kunnen met een gezonde levensstijl ervoor zorgen dat bepaalde onderdelen van ons immuunsysteem optimaal presteren. Een van deze onderdelen zijn de barrières. De barrières bestaan uit de huid en de slijmvliezen die een fysieke en natuurlijke grens vormen tegen ongewenste stoffen. De huid en slijmvliezen zijn vaak versterkt met haartjes of lichaamssappen die een extra beschermlaag vormen.

Microbiota

‘De slijmvliezen in de darmen, urinewegen en luchtwegen zijn bewoond door zo’n 100 biljoen bacteriën, die we gezamenlijk de microbiota noemen. De meeste van deze bacteriën leven in onze dikke darm, maar je treft ze ook aan in andere delen van het lichaam. De microbiota verhinderen onder meer dat ziekteverwekkers zich vasthechten en ontwikkelen. Volgens wetenschappers zorgen ze voor de natuurlijke balans in je lichaam.

Wat is slecht voor je weerstand?

Volgens wetenschappers wordt de doorlaatbaarheid van de darmslijmvliezen en de balans van de microbiota beïnvloed door je levensstijl. ‘Als je veel stress ervaart, geneesmiddelen gebruikt of alcohol consumeert, wordt de kans groter dat er een keer een ziekteverwekker doorglipt.’

Hoe verbeter je jouw weerstand?

Je kan jouw weerstand flink verbeteren door voldoende voedingsvezels te nuttigen. Voedingsvezels zijn een belangrijke voedselbron voor de microbiota in je darmen. Eet daarom voldoende volkorenproducten, groenten, fruit en peulvruchten.

Vitamine D

Gelukkig gaan we nu de tijd van het jaar in dat het weer steeds beter wordt. Maak elke dag even een “ommetje”. Dit is voor iedereen altijd goed, maar voor nu is het ook zeker belangrijk wanneer je thuis werkt.

Voorkom stress

Stress bevordert de doorlaatbaarheid van de slijmvliezen in de darm en dat is niet goed. Als je stress hebt, gaat er te weinig energie naar dit epitheel. Dan kan er wel eens iets doorglippen.

Eet genoeg eiwitten

Eiwitten worden gezien als de bouwstenen van je lichaam, maar ze spelen ook een grote rol in je immuunsysteem. Je hebt ze nodig om antistoffen aan te maken en ze helpen bij het transport tussen cellen. Je doet er dus goed aan om eiwitrijk te eten.
Volwassen personen gemiddeld ongeveer 0,8 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht nodig. Sommige groepen hebben wat meer nodig. Dat zijn ouderen, kinderen, zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven.

Sporten

Zoals we allemaal weten is sporten goed voor ons allemaal. Niet alleen om af te vallen, gespierd te worden, maar ook voor je weerstand!
Helaas zijn wij nu gesloten, maar dat wil niet zeggen dat je niks hoeft te doen!

Sowieso posten wij op onze Socials elke dag om 19.00 uur een top Work-Out!
Maar je kan natuurlijk ook buiten lekker wandelen, hardlopen, fietsen. Gebruik bankjes, stoepranden of ga naar een speeltuin om oefeningen te doen.

 

Geef een reactie

XHTML: U kunt deze tags gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>